En kostnad på upp till 440 miljoner efter Kauno Tiltais misslyckande!

Bygget av en bro i centrala Skellefteå var ett av de första och viktigaste stegen mot en ny trafiklösning för Skellefteå. Tillsammans med ett nytt resecentrum, Norrbotniabanan och en ny dragning av E4:an så fanns en tydlig plan för trafiken till och i Skellefteå. Processen med att projektera för att färdigställa bron visar nu att det kan komma att kosta upp emot 440 miljoner. Utifrån det vidtar vi nu ett antal åtgärder för att säkerställa att vi går vidare på bästa sätt.

När upphandlingen var klar så stod det klart att företaget Kauno Tiltai Sverige AB hade fått uppdraget att bygga bron. Här startade också en lång historia av problem i processen där Kauno tydligt inte klarade av det uppdrag man tagit på sig och våren 2024 avbröt man till sist bygget och drog sig ur.

För Skellefteå kommun innebar detta stora kostnader men också en kraftig försening av den viktiga bron som redan skulle ha stått klart med en fungerande entreprenör.

För att slutföra bygget av bron så behövde kommunen upphandla en ny entreprenör. Detta blev klart i juni 2024 och nu kommer en del uppgifter via en rapport från arbetet med att färdigställa byggnationen. Då kommer också en ny siffra på kostnaden för att slutföra bron och den är tyvärr väldigt hög.

Att slutföra ett bygge som redan påbörjats är komplext. Även om vissa delar redan är genomförda så är det inte bara att bygga vidare utan det kan finnas såväl saker som inte går att använda som anpassningar som behöver göras som tillsammans skapar stora kostnader. Sammanlagt handlar det om upp till 440 miljoner för att slutföra projektet och med en så stor kostnadsökning behöver vi agera.

Det läge vi nu hamnat i beror på ett allvarligt misslyckande från en entreprenör som inte klarade av det uppdrag man tog på sig kommer att bli kostsamt för kommunen. Men den frågan drivs också vidare rättsligt och Kauno bör också ha ett ekonomiskt ansvar för den situation som uppstått. Den försening som blivit har lett till enormt stora prisökningar med de senaste årens inflation och de materialkostnader som den inneburit.

Vi från Socialdemokraterna har därför sett till att skyndsamt få fram underlag för hur vi ska gå vidare. Vi behöver veta hur trafiksituationen ser ut idag i centrala Skellefteå. Vi behöver också veta hur vi kan agera kring Parkbron och Lejonströmsbron utifrån rådande läge.

Samhällsbyggnadsnämnden har därför idag måndag den 20/1 tagit beslut om att utreda vilka alternativ som finns till att slutföra bron enligt liggande planering. Skellefteå kommun behöver en fungerande helhetslösning för trafiken och där är brolösning för transporter över älven helt nödvändig. Men detta ska göras på bästa möjliga sätt där vi tar ansvar för att vi använder kommunens resurser ansvarsfullt och långsiktigt.

Vi vet vad det slutliga målet är för trafiksituationen i Skellefteå. Det ska finnas en fungerande tågtrafik in till centrum. Samtidigt som E4-trafiken ska flyttas ut från centrala stan. Där måste fortsatt regeringen ta sitt ansvar. Samtidigt som vi löser trafikflödet i centrala stan på bästa sätt. Med vårt nya resecentrum som ett nav i ett fungerande trafikflöde genom stan och ut till alla kommundelar.

Sara Keisu-Lundh – Ordförande Samhällsbyggnadsnämnden
Lorents Burman – Kommunalråd
Evelina Fahlesson – Kommunalråd

facebook Twitter Email