Vård stöd och omsorg

I Skellefteå kommun ska vård, stöd och omsorg bedrivas i kommunal regi. Vilken hjälp som våra medborgare får ska inte avgöras av hur mycket pengar man har. Verksamheten ska stå för kvalitet och  kontinuitet samt ha en högre grundbemanning.

Resurser till vård, stöd och omsorg ska inte gå till företagsvinster.

Alla äldre ska känna trygghet i sin tillvaro samt få den omsorg de behöver och som de har rätt till. Därför ska verksamheten vara tillgänglig, likvärdig och hålla en hög kvalitet. I Skellefteå har vi sett till att de pengar som sätts av till vård, stöd och omsorg inte försvinner till företagsvinster! Därför kan vi erbjuda fler platser på boenden och fler timmar i hemtjänsten än andra kommuner. Det är vi stolta över och vi tycker att Sverige behöver bli mer som Skellefteå. Vi vill se att kommunen tar ett ännu större ansvar för barn i behov av stöd genom att skapa fler platser på HVB som drivs av kommunen.

Arbetsvillkor, arbetsmiljö och samverkan måste utvecklas

Andelen utbildad personal inom vård och omsorg minskar. Det är en trend vi måste vända. Unga behöver få upp ögonen för arbete inom vårdyrken och såväl arbetsvillkor som löner måste bli bättre! Vi måste också se till att behålla den kompetenta personal vi har genom att se till att man trivs hos oss i kommunen. Utifrån den nya socialtjänstlagen pågår en stor omställning med fokus på individen. Tillsammans med regionen ska vi i kommunen se till att vi når fram till de höga målsättningar som finns i den nya lagstiftningen. För den som behöver stärka sina kunskaper i svenska ska möjlighet att studera på arbetstid finnas.  

Full delaktighet i samhället för personer med funktionsnedsättning.

I Skellefteå Kommun ska alla som har behov av stöd och hjälp för att delta fullt ut i samhället kunna få det. Därför ska vi fortsätta att utforma våra miljöer och lokaler så att de passar alla oavsett om du har en funktionsnedsättning eller inte. Vi vill minska den ofrivilliga ensamheten hos människor med funktionsnedsättningar genom satsningar på mötesplatser. Vi vill också arbeta för att höja habiliteringsersättningen för att ytterligare motivera de som har en daglig verksamhet till en framtida egen försörjning.

VALLÖFTEN INOM VÅRD, STÖD OCH OMSORG

Under mandatperioden ska vi Socialdemokrater:

• Fortsatt driva verksamheterna i kommunal regi. Inga vinster i vård, stöd och omsorg! 

• Säkra tillgång till vård och omsorg i hela kommunen.

• Skapa fler HVB-platser i kommunal regi. 

• Erbjuda möjlighet att studera svenska på arbetstid för den som behöver.

facebook Twitter Email