Samhälle och bostäder
Vår politik bygger på jämlikhet i fråga om rätten till samhällets resurser. Oberoende av social och ekonomisk bakgrund eller kön,ska alla ha tillgång till vår infrastruktur. Oavsett om man vill bosätta sig i stad eller på landsbygd ska man kunna förvänta sig att samhället fungerar.
Bostadspolitiken är en del av välfärdspolitiken
Bostäder i vår kommun ska vara till för alla. De ska byggas hållbart,gärna i trä. För ett inkluderande samhälle ser vi socialdemokrater bostaden som en social rättighet och bostadspolitiken som en del avvälfärdspolitiken. För att lyfta våra bostadsområden vill vi jobba medsocial hållbarhet i samarbete med fastighetsägare och civilsamhälle.Det ska finnas lämpliga lägenheter med rimliga hyror så att framföralltunga kan hitta en första bostad. Tillgång till bostadsrätter och villor förden som vill äga sin bostad och tomter för den som vill bygga själv ärockså viktigt.
Resor till Skellefteå och transporter inom kommunen
Hela kommunen ska leva! Då är det viktigt att en god infrastrukturfinns med allt från kollektivtrafik till bra vägar och bredband i hela kommunen. Skellefteå har många kvaliteter med allt från den idylliska landsbygden till pärlorna i skärgården och jakt- och odlingsmarker. På framväxt finns också vårt stadsliv, stadskärnan ska vara attraktiv och livfull. För att möjliggöra för fler att ta del av allt detta inför vi ett seniorkort i kollektivtrafiken och satsar ytterligare för att göra den mer attraktiv och prisvärd.
Utveckling, tillväxt och grön omställning
I norra Sverige ser vi hur den gröna omställningen fortsätter. I Skellefteå kommun har vi kommit långt och vi vill fortsätta vara enmotor för hela landets utveckling. Vi bygger långsiktigt och vi ska visaupp hur hållbar industri och miljö går hand i hand. Vi bygger framtidentillsammans i kommunen för fler invånare och företag. Vi ska skyddaoch tillgängliggöra fler naturområden och utvecklingen ska ske med respekt för miljö, lokalsamhällen och kommande generationer.
VALLÖFTEN INOM SAMHÄLLE OCH BOSTÄDER
Under mandatperioden ska vi Socialdemokrater:
• Göra kollektivtrafiken mer attraktiv och prisvärd och införa ett seniorkort.
• Skydda och tillgängliggöra fler naturområden.
• Fortsatt underhålla enskilda vägar och byta gatlysen i byarna i hela kommunen.
• Jobba med social hållbarhet i samarbete med fastighetsägare och civilsamhälle genom ett bostadsområdeslyft.